Aurinkomatkat on valittu Suomen vastuullisemmaksi
matkanjärjestäjäksi jo viidettä kertaa peräkkäin Sustainable Brand Index
2020-tutkimuksessa. Sustainable Brand Index -tutkimus on Pohjoismaiden
suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä
bränditutkimus. Se tehdään vuosittain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa,
Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tänä vuonna
tutkimukseen vastasi Suomessa 9 500 henkilöä ja tutkimuksen piirissä
oli 195 yritystä.
Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta
vastuullisesta yritystoiminnasta ja sen merkityksestä yritysten
brändille sekä auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa
vastuullisempaan suuntaan.
– Olemme hyvin ylpeitä tästä arvokkaasta ja tärkeästä
tunnustuksesta. Viime viikkoina olemme kokeneet ennennäkemättömällä
tavalla sen, että paitsi vastuuta ympäristöstä, vastuullisuus tarkoittaa
myös vaikeiden päätösten tekoa ja asiakkaistamme huolehtimista
poikkeuksellisissa tilanteissa. Jokainen aurinkomatkalainen
työskentelee sen eteen, että voimme lunastaa paikkamme Suomen
vastuullisimpana matkanjärjestäjänä kaikissa tilanteissa, ja siitä
kiitän heitä lämpimästi, sanoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa.
Aurinkomatkat uudisti viime vuonna vastuullisuusstrategiaansa ja
otti entistäkin systemaattisemman ja kunnianhimoisemman otteen
vastuullisuustyöhön, jotta tulevatkin sukupolvet voivat nauttia maailman
monimuotoisuudesta. Aurinkomatkojen uudistettu vastuullisuusstrategia
koostuu kolmesta vastuullisuuden avainteemasta, jotka ovat tärkeä osa
Aurinkomatkojen tuotteiden suunnittelua ja tuotantoa – vastuullisuus
siis kuuluu Aurinkomatkoilla pakettiin.
- Pienempi jälki – Vähennämme matkailun negatiivisia vaikutuksia.
- Suurempi sydän – Vahvistamme matkailun positiivisia vaikutuksia.
- Kestävämpi tulevaisuus – Keskustelemme, kehitämme ja teemme aktiivista yhteistyötä.
– Vastuullisuustyömme ei ole vielä valmis, vaan sitä
tehdään joka päivä yhdessä henkilökuntamme, yhteistyökumppaneidemme ja
asiakkaidemme kanssa. Avaintekoja vastuullisuustyössämme ovat
esimerkiksi pitkät yhteistyökumppanuudet, lipunmyynnin lopettaminen
eläinretkille ja akvaarioihin, paikallisten yhteisöjen ja yrittäjien
tukeminen sekä ympäristösertifioitujen hotellien määrän kasvattaminen.
Meillä on jo lähes 200 ympäristösertifioitua hotellia valikoimissamme,
kertoo Kousa.
Aurinkomatkat lentää lomakohteisiin aina Finnairin suorin
lennoin Helsingistä. Finnair on julkaissut juuri lentoalan
kunnianhimoisimman vastuullisuussuunnitelman: yhtiö
aikoo puolittaa nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019
tasosta, ja saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun
mennessä.
Sustainable Brand Index -kysely pohjautuu YK:n
Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen. Global Compact -aloitteessa
pyydetään yrityksiä omaksumaan, tukemaan ja toteuttamaan omassa
vaikutuspiirissään ihmisoikeuksiin, työelämän periaatteisiin sekä
ympäristöön ja lahjonnanvastaiseen toimintaan liittyviä perusarvoja.
Lisäksi tutkimuksessa otetaan huomioon YK:n kestävän kehityksen
periaatteet ja kuluttajien odotukset ja näkemykset vastuullisesta
yritystoiminnasta.
Tutustu Aurinkomatkojen uudistettuihin vastuullisuussivuihin aurinkomatkat.fi/vastuullisuus