Helsingin Mylly on julkaissut ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa

Ympäristöasiat ja vastuullisuus ovat olleet Helsingin Myllylle tärkeitä asioita jo paljon aiemmin, kuin niistä tuli trendi. Olemme jo kauan panostaneet luomuun ja kotimaisuuteen ja aloitimme jo vuosia sitten toimet hiilijalanjälkemme pienentämiseen. Nyt olemme ensimmäinen hiilineutraali mylly Suomessa ja päätimme myös julkaista yrityksemme kaikki toiminnot kattavan vastuullisuusraportin.

”Meille on ollut aivan alusta saakka selvää, että voimme menestyä vain turvallisilla ja laadukkailla tuotteilla sekä luontoa ja ihmisiä arvostavalla toiminnalla”, kertoo perheyrityksen toimitusjohtaja Niklas Kumlin.

Vastuullisuus kumpuaa perusarvomaailmastamme ja ohjaa toimintaamme vahvasti. Julkaisimme vastuullisuusraportin, koska haluamme tehdä vastuullisuuteen liittyvän työmme mahdollisimman läpinäkyväksi ja tuoda vastuullisuustekomme avoimesti esiin.

Vastuullisia ja ympäristöystävällisiä tekoja – poimintoja vastuullisuusraportista

  • Myllärin tuotteet valmistetaan puhtaasta, kotimaisesta viljasta. Tuotteista noin kolmasosa on luomua.
  • Vuodesta 2020 alkaen myllyprosessimme on ollut täysin hiilineutraali ja kaikissa kolmessa tuotantolaitoksessamme käytetään vain vihreää sähköä. Vaasassa hyödynnetään myös omassa biovoimalaitoksessa kaurankuorijätteestä valmistettua lämpöenergiaa.
  • Ympäristönäkökohdat huomioidaan myös pakkausmateriaalivalinnoissa sekä käyttämällä pakkausten painatuksessa värejä ja kemikaaleja säästävää EGP-painatustekniikkaa.
  • Myllyissämme syntyy erittäin vähän kaatopaikkajätettä, sillä viljanpuhdistuksessa syntyvä jäte on energiajätettä ja pakkausmateriaalit hyödynnetään kartonkikierrätyksessä tai energiajätteenä.
  • Pyrimme edistämään kestävää ja terveellistä syömistä jakamalla tietoa ruoan alkuperästä ja osallistumalla erilaisiin hyväntekeväisyys- ja avustushankkeisiin. Teimme esimerkiksi meille merkittävän kokoisen lahjoituksen Pelastakaa Lapset ry:lle.

Mitä seuraavaksi?

Myllärin bränditutkimuksen (syyskuu 2020) mukaan vastuullisuus korostuu kuluttajien brändiin liittämissä mielikuvissa ja suhteessa kilpailijoihin.

Se, kuinka nopeasti ja voimakkaasti teema on ulkoisen paineen kasvaessa tullut muiden yritysten ja toimialojen strategioihin on yllättänyt toimitusjohtajan:  ”Kuluttajien valveutuneisuus ja se miten paljon vastuulliset toimintatavat heille merkitsevät, on yllättänyt minut positiivisesti.”

Helsingin Mylly on laskenut ja kompensoinut hiilijalanjälkensä nyt kahtena vuonna. Seuraavaksi paneudutaan tarkemmin tuotteiden elinkaarilaskelmiin. ”Teemme liiketoimintaa ympäristövastuullisuuden ehdoilla. Ympäristövaikutustemme kompensointi ja niiden tarkempi mittaaminen ja hallinta on tärkeää. Pyrimme olemaan kestävyysnäkökulmasta tarkastellen nettopositiivinen toimija”.

Yksi tärkeistä painopisteistä tulevaisuudessa on myös henkilöstön tyytyväisyyden ja hyvinvoinnin kehittäminen.

Helsingin Mylly lukuina 2020

  • liikevaihto 47,8 miljoonaa euroa
  • henkilöstömäärä 95
  • uusia kuluttajatuotteita lanseerattiin 7 kappaletta
  • valikoimissamme on noin 70 kuluttajatuotetta, joista 21 luomutuotteita ja 19 gluteenittomia
  • viemme kauratuotteita noin 40 maahan ympäri maailman

Lue Helsingin Myllyn vastuullisuusraportti vuodelta 2020

Yksi kommentti artikkeliin ”Helsingin Mylly on julkaissut ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa”

Vastaa