Ihmiset

Vastuullisuus ihmisiin liittyvissä asioissa ei välttämättä pääty vain oman henkilöstön kohdalle. Varsinkin silloin, jos yritys käyttää alihankkijoita muualta maailmasta, tulee yrityksen vastuullisuus näkyä myös alihankkijoiden kanssa toimimisen kautta.

Yritystoimintaan liittyy monia eettisiä kysymyksiä, ja puhutaankin yritystoiminnan yhteiskuntavastuusta. Yhteiskuntavastuu eritellään usein sosiaaliseen, taloudelliseen sekä ympäristöön liittyvään vastuuseen, joista yrityksen sosiaalinen vastuu on kenties monimutkaisimmin määriteltävissä oleva vastuualue. Joidenkin määritelmien mukaan tähän vastuualueeseen kuuluvat esimerkiksi innovaatiot, jotka liittyvät koulutukseen, työterveyteen sekä elinikäiseen oppimiseen. Joidenkin toisten määritelmien mukaan taas sosiaalinen vastuu tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yritys huolehtii työntekijöidensä hyvinvoinnista tavalla, joka ylittää laissa määritellyt minimivaatimukset. Sosiaalisen vastuun kantaminen voi näkyä myös siinä, että yritys pyrkii huolehtimaan ihmisoikeuksista sekä sellaisten henkilöiden työllistämisestä, jotka ovat syrjäytymisvaarassa.

Sosiaalinen vastuu

Sosiaalisella vastuullisuudella tarkoitetaan kaikkia niitä vaikutuksia, joita yrityksen toiminnalla on eri ihmisryhmille ja yhteisöille. Tällaisia sidosryhmiä ovat muun muassa oma henkilöstö, asiakkaat, paikalliset asukkaat, alihankkijat ja kansalaisjärjestöt. Motivoitunut ja jatkuvasti kehittyvä henkilöstö on menestyvän yrityksen voimavara.

Sosiaalisen vastuun keskeinen työkalu on sidosryhmävuoropuhelu. Sen tavoitteena on

  • selvittää, mitä odotuksia eri yhteisöillä on yrityksen toimintaa kohtaan
  • tarjota sidosryhmille oikeaa tietoa yritystoiminnan vaikutuksista ja vastuullisuustyöstä
  • hyödyntää sidosryhmien asiantuntemusta
  • auttaa löytämään uusia ratkaisuja siihen, kuinka eri tahojen näkökulmia ja intressejä voi paremmin sovittaa yhteen.

Oheinen teksti on Elikeinoelämän Keskusliitolta.


Tähän vastuullisuus alueeseen kuuluvat seuraavat kestävän kehityksen osat:

Köyhyys tulee poistaa kaikissa sen muodoissa kaikkialta maailmassa. Köyhyyttä voi ilmetä maailmassa monin eri tavoin, esimerkiksi taloudellisena ja sosiaalisena eriarvoisuutena tai koulutus- tai vaikutusmahdollisuuksien puutteena. Kaikilla tulee olla yhtäläiset oikeudet taloudellisiin resursseihin sekä mahdollisuudet peruspalveluihin.

Terveellisen elämän ja hyvinvoinnin takaaminen kaikenikäisille ihmisille. Vaikka elinajanodote on monin paikoin noussut, lapsi- ja äitiyskuolleisuus laskenut ja rokotukset tehonneet, on silti vielä paljon tehtävää, jotta monet taudit ja muut terveyttä uhkaavat tekijät saadaan poistettua maailmasta.

Avoimen, tasa-arvoisen ja laadukkaan koulutuksen sekä elinikäisten oppimismahdollisuuksien takaaminen kaikille. Laadukas koulutus kohentaa ihmisten elämänlaatua sekä toimii tiennäyttäjänä kestävälle kehitykselle. Vuoteen 2030 mennessä tulee varmistaa, että kaikki saavat ilmaisen, tasa-arvoisen ja laadukkaan perus- ja keskiasteen koulutuksen, joka johtaa olennaisiin ja tehokkaisiin oppimistuloksiin.

Sukupuolten välisen tasa-arvon saavuttaminen, sekä naisten ja tyttöjen roolin vahvistaminen yhteiskunnassa. Sukupuolten tasa-arvo ei ole pelkästään perustavanlaatuinen ihmisoikeus, vaan se on myös välttämätön perusta rauhaisalle, vauraalle sekä kestävälle maailmalle. Tämän vuoksi kaikenlaisen naisiin ja tyttöihin kohdistuvan syrjinnän tulee loppua kaikkialla.

Talouskasvun, tuottavuuden, täystyöllisyyden ja hyvien työolojen edistäminen. Kestävä talouskasvu edellyttää, että yhteiskunnat luovat edellytykset laadukkaalle työlle, joka luo talouskasvua, mutta ei vahingoita ympäristöä. Täysi ja tuottava työllisyys ja ihmisarvoinen työ kuuluu kaikille, mukaan lukien nuorille ja vammaisille.

Eriarvoisuuden vähentäminen maiden sisällä ja niiden välillä. Eriarvoisuutta voi olla monenlaista, esimerkiksi erilaiset koulutusmahdollisuudet lisäävät sitä. Universaalien käytäntöjen kehittäminen kiinnittäen huomiota myös vähäosaisimpiin ja marginaalisimpiin ihmisiin.

Luettavaa

Vastuullinen kuluttaminen

Vastuullisuudesta on tullut uusi trendisana ja se tulee vastaan tätä nykyä kaikkialla. Puhutaan jopa mediassa sellaisesta kuin vastuullisuuspesusta, eli tehdään asioita vain, jotta näyttäisi siltä, että yritys toimii …

Vastuullisuus omassa elämässä

Monesti inhimillisyys tulee esille toisten syyttelynä ja osoitteluna. Meille on monelle vaikeata havaita tai edes ymmärtää omia virheitä ja tekemisiä, ellei joku niistä meille sano. Miten sen otamme vastaan, vaihtelee. …

Konkreettiset tavoitteet ohjaavat Tokmannin vastuullisuuden kehittämistä

Tokmannin vastuullisuus syntyy koko henkilöstön voimin tehdyistä konkreettisista, arkisista teoista, joita seurataan ja kehitetään yhteisten tavoitteiden mukaisesti. Työtä ohjaa päivitetty vastuullisuusstrategia. …

Lidl poistaa pelikoneet kaupoistaan – ”vastuullisuus on tekoja, ei puhetta”

Kauppaketju Lidl on päättänyt ensimmäisenä valtakunnallisena kauppaketjuna Suomessa poistaa Veikkauksen pelikoneet kaikista myymälöistään Hangosta Sodankylään. Pelikoneet poistuvat kaupoista kesän 2021 aikana. Päät …

Carestep tuottaa hyvää

Carestep Oy on Greenstepin perustama non-profit yritys, jonka päämäärä on tuottaa mahdollisimman paljon hyvää. Päämäärä saavutetaan tarjoamalla korkealaatuista toimistosiivousta, jolla pystymme rahoittamaan koulutus- …

SDP:n Aki Lindén: Me tavoittelemme kaikille suomalaisille hyviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita

Kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Aki Lindén (sd.) kiittää hallitusta esityksestä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseksi. Lindén puhui sote-uudistuksen lähetekeskustelussa eduskunnassa 14. &# …

Loisteen yhteiskuntavastuuraportti 2019 kertoo yhtiöiden yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta

Loiste-konserni on julkaissut yhteiskuntavastuuraporttinsa vuodelta 2019. Raportti kokoaa yhteen avaintiedot Loiste-konsernista ja avaa kattavasti Loisteen roolia yhteiskunnassa. Konsernin yhteiskuntavastuuta …

Paulig on valittu Suomen vastuullisimmaksi juomabrändiksi

Kuluttajat ovat valinneet Pauligin juomakategoriassa ykkössijalle Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen bränditutkimuksessa (Sustainable Brand Index). Tulos osoittaa, että Pauligin pitkäjänteinenö …

Gasumin yritysvastuun edistymisaskeleet vuonna 2019

Energiayhtiö Gasum edistää strategiansa mukaisesti kestävää kehitystä. Gasum julkaisi yritysvastuun edistymisaskeleet vuonna 2019. Yhtiö paransi puhtaamman energian saatavuutta asiakkailleen maa- ja meriliikenteessä, …