Vastuullisuus on yrityksille asia, jonka voi huomioida monenlaisesti toiminnassaan. Toisaalta vastuullisuus on sitä, että pyrkii toimimaan paikallisesti, paikallisten kumppaneiden kanssa luoden paikallista taloudellista hyvää, mutta toisaalta taas yritysten tulisi toimia voitollisesti, voidakseen tehdä niitä vastuullisia päätöksiä. Yksi helppo vastuullinen päätös yrityksen markkinoinnissa on valita vastuullisia liikelahjoja, kuten ekotuotteet. Vastuulliset liikelahjat kuuluvat jokaisen nykyaikaisen yrityksen lahjavalikoimaan.
Esimerkkinä yllä oleva biogolfte lahjapakkaus. BioGolfTee Lahjapakkaus on ekologisesta kartongista valmistettu pakkaus, joka on täysin brändättävissä yrityksesi näköiseksi. Näyttävä, räätälöitävä lahjapakkaus sisältää golfpallot omalla logolla painatettuna, greenihaarukan ja merkkarin, BioGolfTiit ja pokerchip markkerit – kaikki brändättynä yrityksesi näköiseksi.
Se, että valitsee olla antamatta minkäänlaisia lahjoja kumppaneille ja asiakkaille on tietysti myös yksi mahdollinen tapa tehdä omaa kontaktointia, mutta miksei sitä mahdollisuutta käytä myös vastuullisuuden tietoisuuden jakamiseksi. Antamalla kumppaneille ja asiakaille ekologisen lahjan, voi samalla kertoa yrityksen omista vastuullisuusteoista ja pyrkiä myös lahjan saajaan miettimään omaa toimintaansa – josko tällä toisellakin yrityksellä olisi mahdollisuuksia auttaa omaa yhteisöään tai tehdä vastuullisia tekoja.
Vastuullisuus on asia, jota ei voi olla huomioimatta ja tekemällä pienissäkin asioissa entistä vastuullisempia päätöksiä, voivat monet pienet päätökset synnyttää ajan myötä selvästi muuttuvia prosesseja ja tapoja.
Ekologinen tuote – mistä on kyse?
Ympäristöystävällinen tai ekologinen on ilmaisu, jota voidaan soveltaa moniin eri tuotteisiin ja joka tarkoittaa yleensä sitä, että jokin on hyväksi luonnolle. Itse asiassa termit, kuten ympäristöystävällisyys tai ekologisuus, ovat yleisiä termejä.
Ekologinen tuote tunnetaan myös luonnonmukaisena tuotteena. Yksinkertaisimmalla määritelmällä ne ovat tuotteita, jotka on valmistettu käyttämättä haitallisia kemiallisia aineita, lisäaineita tai menetelmiä missään prosessissa, kunnes ne tulevat kuluttajalle tuotteen valmistuksessa käytetystä raaka-aineesta ja jopa saavuttavat luonnon kierrätyksen jälkeen kulutuksen jälkeen. on välttämätöntä. Sana ekologia tulee muinaisesta kreikasta ja tarkoittaa kotia. (Lähde: https://www.ekoetiket.com/fi/sektorel/ekolojik-urun-nedir/)
Yksi tekijä, joka osoittaa tuotteen olevan ympäristöystävällinen, on tuotteen käyttötapa. Tuotteiden tulisi rohkaista ympäristöystävällistä käyttäytymistä kuluttajissa. Esimerkiksi uudelleenkäytettävät vesipullot auttavat ihmisiä välttämään kertakäyttöisten muovisten vesipullojen ostamista. Tutkimusten mukaan lähes 60 prosenttia kuluttajista on paljastanut olevansa valmis maksamaan enemmän tuotteista, jotka heidän mielestään ovat sosiaalisesti ja ympäristöllisesti vastuullisia
Markkinointi ja vastuullisuus
Yritykset voivat omassa toiminnassaan huomioida vastuullisuuden monella tavalla. Nykyaikana monet yritykset ovat kertoneet omista vastuullisuuteen liittyvistä toimistaan ja tehneet sillä samalla markkinointia, missä ei ole mitään väärää. On täysin hyväksyttävää kertoa, jos on tehnyt yhteisöä tukevia hankkeita, tai esimerkiksi tarjonnut omaa osaamistaan yhteison kehitykseen.
Vastuullisuutta voi harrastaa monella rintamalla, aina taloudellisesta vastuullisuudesta sosiaaliseen vastuullisuuteen ja ympäristöön. Jokainen yritys voi järjestää omassa piirissään erilaisia tempauksia, joilla parannetaan mahdollisuuksiamme tulevaisuudessa – esimerkiksi erilaiset roskakeräyksen ja siivouskampanjat.
Nykyaikana myös monet kiertotalouden kampanjat ja ideat ovat monesti hyviä esimerkkejä vastuullisesta ja tulevaisuutta ajattelevasta toiminnasta.
Mainostajien Liitto teki kesällä 2018 jäsenistölleen kyselyn markkinoinnin vastuullisuudesta. Kyselyyn osallistuneista 90 prosentilla vastuullisuus on kirjattu yrityksen strategiaan. Nimetty vastuullisuushenkilö tai -funktio on 80 prosentilla vastaajista. Noin kolmanneksella vastuullisuuskysymykset on kirjattu myös yhteistyökumppaneiden kaikkiin sopimuksiin, lisäksi noin 40 prosentilla ainakin osaan sopimuksista. Mutta jos tämän saman asian kävisi läpi kaikissa suomalaisissa yrityksissä ja oikeasti ottaisi selvää yritysten suorittamista markkinointitoimista vrt vastuullisuus, niin todellisuus koko yrityskentässä ei välttämättä tuottaisi näin ruusuisia tuloksia. Se, että vastuullisuus kirjataan strategiaan, on isojen pörssiyhtiöiden sanahelinää, paikallistason yrityksillä ei ole strategioita, eikä siten myöskään vastuullisuushenkilöitä – ja tälle tasolla arkipäivän vastuullisuusteot pitäisi saada tavalla tai toisella jalkautettua.
Yritykset jotka ymmärtävät vastuullisuuden, ja pyrkivät omassa toiminnassaan huomioimaan näitä kohtia, voivat omalla toiminnaallan jatkaa ajatuksien ja ideoiden etenemistä vaikka juuri tällaisella yksinkertaisella asialla kuin ekologinen liikelahja – koska esimerkiksi sinä sait viimeksi liikelahjan, ja oliko se ekologinen, tai antoiko se sinulle ja teille ajattelemisen aihetta tulevaisuudelle?