Tieliikenteen ilmastopäästöt nopeammin alas ‒ Neste ja kuljetusalan kumppanit edistävät uusiutuville polttoaineille uutta veromallia Suomeen

Neste, yhdessä kuljetusalan etujärjestö SKAL ry:n, Postin, DB Schenkerin ja Niemi Palveluiden kanssa, on torstaina 10.9.2020 esittänyt hallitukselle ehdotuksen, jossa Ruotsissa käytössä oleva biopolttoaineiden verotusmalli tulisi käyttöön myös Suomessa. Toteutuessaan yli jakeluvelvoitteen kulutettavat korkeasekoitteiset* uusiutuvat polttoaineet voitaisiin jatkossa myydä ilman valmisteveroa. Ehdotuksella Neste ja kumppanit pyrkivät osaltaan vaikuttamaan koko Suomen tieliikenteen ilmastopäästöjen nopeampaan vähentämiseen.      

“Biopolttoaineet ovat tärkeä keino vähentää tieliikenteen ilmastopäästöjä, ja jakeluvelvoitteen myötä vuosittain entistä suurempi osuus Suomessa myydystä polttoaineesta sisältää uusiutuvaa polttoainetta. Nykyinen verotus ei kuitenkaan kannusta myymään korkeasekoitteisia uusiutuvia polttoaineita yli jakeluvelvoitteen. Siksi esitämme uutta veromallia, jossa jokainen yksittäinen kuluttaja, yritys ja kunta voisi oman hiilijalanjäljen pienentämisen lisäksi tuoda merkittäviä lisäsäästöjä koko Suomen päästöihin”, sanoo Nesteen yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen. 

Jakeluvelvoitteen ansiosta biopolttoaineiden määrä nousee 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä, jolloin lähes joka kolmas kilometri tieliikenteessä ajetaan uusiutuvalla polttoaineella.

“Tämä ei kuitenkaan riitä kunnianhimoisten ilmastotavotteiden saavuttamiseksi. Suomi tarvitsee veromallin, jossa uusiutuva polttoaine vapautettaisiin polttoaineverosta silloin, kun sitä käytetään vuotuisen jakeluvelvoitteen päälle. Tämä yhdistettynä ammattibiodieseliin mahdollistaisi kuljetusyrityksille nopean siirtymän lähes päästöttömään liikenteeseen”, sanoo SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Suomalaiset kuluttajat ja yritykset valmiita vähentämään koko maan päästöjä 

Suomen markkinoille vuonna 2017 lanseeratun Neste MY uusiutuvan diesel™ -polttoaineen avulla autoilija ja yritys voivat vähentää omaa hiilijalanjälkeään merkittävästi. Tämän uusiutuvan vaihtoehdon valitsee jo joka viides dieselautoilija, niillä asemilla joilla se on saatavilla. Lisäksi useampi sata logistiikka-alan yritys on ottanut sen käyttöönsä. 

“Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii heti käyttöönotettavia ratkaisuja, jotta Suomen tavoite tulla hiilineutraaliksi 2035 mennessä saavutetaan. Kaikkia ratkaisuja tarvitaan, mutta lähivuosien aikana meillä ei esimerkiksi ole mahdollisuuksia kasvattaa sähköisen kuljetuskaluston määrää merkittävästi. Uusi veromalli mahdollistaisi uusiutuvien polttoaineiden käyttöönoton kuljetus- ja logistiikka-alalla entistä laajemmin, huolehtien samalla kustannuskilpailukyvystä”, sanoo DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi.

“Posti on sitoutunut tieteeseen perustuviin päästötavoitteisiin ja oman toiminnan osalta  kunnianhimoinen tavoitteemme on päästä nollaan vuoteen 2030 mennessä. Kestävästi tuotetuilla uusiutuvilla polttoaineilla on paitsi omalla nollapäästömatkallamme myös laajemmin koko kotimaan tieliikenteen päästöjen vähentämisessä merkittävä rooli. Ilmastonmuutoksen torjunnassa tarvitaan nopeita toimia ja uusiutuvat polttoaineet ovat yksi keino ratkaisupaletissa”, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.  

“Kuljetusyritykset pyrkivät vähentämään omasta toiminnastaan aiheutuneita päästöjä monin eri keinoin, esimerkiksi investoimalla moderniin ja vähäpäästöiseen kalustoon. Olemme lopettaneet kokonaan fossiilisen polttoaineen käytön Niemen muuttoautoissa. Valtaosa kalustostamme kulkee uusiutuvalla dieselillä, sillä se on ollut helppo ja nopea ratkaisu, eikä ole vaatinut kalustoinvestointeja”, sanoo Niemi Palvelut Oy:n asiakassuhdejohtaja Juha Niemi. 

*) Korkeasekoitteisia uusiutuvia polttoaineita ovat muun muassa 100 %:sti uusiutuva diesel ja E85-etanolipolttoainesekoitus, jossa on 85 % etanolia ja 15 % bensiiniä, sekä biokaasu. 

Neste Oyj

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja (vt.)

Vastaa