Väyläviraston investointiohjelmasta: Kasitielle jäämässä vielä merkittäviä puutteita

Väylävirasto on julkaissut investointiohjelmansa vuosille 2022-2029. Kyseessä on virkamiesesitys, jossa ehdotetaan seuraavien vuosien toteuttavat liikennehankkeet. Lopulliset päätökset toteutettavista hankkeista tekee kuitenkin aina eduskunta. Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) kommentoi, että ohjelmassa on mukana Satakunnalle tärkeitä hankkeita, mutta myös puutteita.

– Investointiohjelmassa on tunnistettu alueen kehittämistarpeita ja joidenkin tärkeimpien liikennekohteidemme kiireellisyys. Rahoitettavaksi on nostettu esimerkiksi Vt 2 parantaminen Porin keskustassa, johon investointiohjelmassa suunnataan 60 miljoonaa euroa. Pidän kiitettävänä myös sitä, että suomalaisen raideliikenteen kilpailukyvylle tärkeä Tampere-Pori/Rauma-radalla toteutettava Digirata-hanke on nostettu ohjelmassa esiin. Suomen viennille elintärkeän kasitien osalta ohjelmaan jää kuitenkin valitettavasti vielä merkittäviä puutteita, Salonen kommentoi.

Pääväyläasetuksen mukaan pääväylien nopeusrajoitusten tulisi yltää maanteillä vähintään 80 kilometriin tunnissa. Kasitiellä tämä palvelutaso ei kuitenkaan toteudu huonojen ja kapeiden tieosuuksien sekä taajamien tasoristeysten vuoksi. Tie on paikoin vaarallinen, etenkin ruuhka-aikoina.

Länsirannikon satamien kautta kulkee lähes puolet Suomen ulkomaankaupan kuljetuksista ja raideyhteyden puuttuminen korostaa entisestään kasitien merkitystä tavaraliikenteen väylänä. Sen lisäksi kasitien varrella Turku-Pori-välillä asuu miltei 400 000 asukasta ja sijaitsee yli 150 000 ihmisen työpaikka.Pääväyläasetuksen mukainen palvelutaso ja liikenteen turvallisuus edellyttävät valtion budjetista lisäinvestointeja kasitielle vielä seuraavan kahdeksan vuoden aikana, kuten esimerkiksi nelikaistaosuuksia Porin ja Rauman välille ja Varsinais-Suomessa sijaitsevan Laitilan risteysalueen parantamisen. Kasitiellä on suuri merkitys koko Suomelle, Salonen painottaa.

Salosen mielestä investointiohjelmassa olisi ollut tärkeää huomioida myös tulevan Rauman seisakkeen ylläpitokustannukset. Seisakkeen rakentaminen mahdollistaisi tulevaisuudessa henkilöjunaliikenteen Rauma-Kokemäki-välille ja näin ollen edistäisi laajemmin kestävää liikennettä Satakunnassa.

– Hyvä uutinen on, että ohjelmaa tullaan päivittämään vuosittain. Pitkällä kaudella on varauduttava joustavasti myös ohjelman ulkopuolisiin hankkeisiin tarpeiden mukaan. Esimerkiksi elinkeinoelämän uudet investoinnit saattavat toteutuakseen tarvita infran parannuksia, eikä suunnitelmallisuus saa silloin tarkoittaa liiallista jäykkyyttä, Salonen alleviivaa.

Lähde: STT Info
Kuva: Jukka-Pekka Flander


Muita mielenkiintoisia aiheita muualta luettavaksi

Rinki ekopiste – Kierrätä helposti

Rinki ekopiste on kätevä tapa kierrättää lasi-, metalli- ja kartonkipakkauksia. Ekopisteitä löytyy ympäri Suomen ja ne ovat avoinna ympäri vuorokauden. Voit kätevästi viedä kierrätettävät pakkausmateriaalit lähimpään Rinki ekopisteeseen ja tehdä näin ympäristöteon helposti ja nopeasti.

Tampuuri – Kiinteistöhallinta helposti

Tampuuri on moderni kiinteistöhallinnan ohjelmisto, joka tekee kiinteistöjen hallinnasta helppoa ja vaivatonta. Ohjelmistolla voi hallita asuntoja, vuokralaisia, laskutusta, huoltoja ja paljon muuta. Tampuurin käyttöliittymä on käyttäjäystävällinen ja ohjelmisto skaalautuu niin pienille kuin suurillekin kiinteistöyhtiöille. Tampuuri mahdollistaa kiinteistöjen hallinnan tehokkaasti ja ajantasaisesti, jolloin kiinteistön omistajien ja vuokralaisten arki sujuu vaivattomasti.

Suomen luonto – Kauneutta ja monimuotoisuutta

Suomen luonto on tunnettu kauneudestaan ja monimuotoisuudestaan. Maamme tarjoaa upeita maisemia aina rannikon kallioilta Lapin tuntureille asti. Suomen lukuisat järvet, joet ja metsät houkuttelevat luonnonystäviä ympäri maailmaa. Suomen luonto on myös koti monille uhanalaisille eläin- ja kasvilajeille, kuten saimaannorpan ja sudenkorennon. Suomen luonto on tärkeä osa suomalaista identiteettiä ja se tarjoaa meille mahdollisuuden rentoutua ja nauttia kauneudesta ympärillämme. Onkin tärkeää suojella ja vaalia Suomen luontoa tuleville sukupolville.

Yksi kommentti artikkeliin ”Väyläviraston investointiohjelmasta: Kasitielle jäämässä vielä merkittäviä puutteita”

Vastaa