Tupakaton ja savuton Suomi

Tupakointi on vähentynyt Suomessa selkeällä trendillä oikeastaan heti 60-luvun lopulta lähtien. Suurimmat syyt liittyvät luonnollisesti terveystiedon lisääntymiseen suomalaisilla, mutta myös valtion tiedottamisen liittyen tupakoinnin haittavaikutuksiin. Vimmeiset tilastot kertovat vuodelta 2020 että enää vain noin 12 % suomalaisista aikuisista tupakoi päivittäin, kun vielä 80-luvulla yli 30 % miehistä poltti päivittäin.

Suomeen on asetettu tupakattomuuteen liittyen tavoite, että Suomi olisi savuton vuoteen 2030 mennessä. Tämä tavoite on tupakkalain perusajatuksia ja siihen liittyy myös paljon erilaisia tuotteita, jotka ovat tulleet markkinoille tupakan korvikkeeksi. Nikotiinipussit ovat yksi tällainen uutuus tuote, joka tarjoaa entisille tupakoitsijoille sen saman nikotiinimäärän kuin vanhan tavalla poltettuna, mutta nyt yhtälöstä katoaa se muita lähi-ihmisiä sairastava tupakansavu.

Tupakansavu ei ole vain savua

Tupakansavu ei todellakaan ole mitään harmitonta savua, jota voi puhallella toisten naamoille ilman vaikutuksia. Tupakansavussa on yli 4 000 yksittäistä yhdistettä. Tupakansavu sisältää yli sata ihmiselle haitallista yhdistettä, joista syöpää aiheuttavia on ainakin neljäkymmentä. Tästä syystä myös parveketupakointi ja monesti tupakointi esimerkiksi ovien läheisyydessä on myös kiellettyä. Savu ei hälvene heti. Tupakansavu ei myöskään ole hajuton – joten varsinkin kerrostaloissa jo yksi tupakoitsija voi aiheuttaa muille asukkaille ikäviä kokemuksia ja jopa terveyshaittoja.

Kun tupakkaa polttaa, muodostuu lisäksi häkää, eli samaa vaarallista kaasua, kuin tulipalossa. Tupakansavu sisältää myös esimerkiksi syanidi-myrkkyä, kynsilakanpoistoaineessakin käytettyä asetonia, metanolia, lyijyä, elohopeaa, tuholaismyrkky DDT:tä ja radioaktiivisia aineita.

Miten irti tupakasta?

Tässä vaiheessa, kun suurin osa suomalaisista ovat jo tupakoimattomia, ne viimeiset reilut 10 % aikuisista pitää vielä saada myös irti tupakasta – mutta miten se onnistuu? Todennäköisesti ainakin osa heistä tietää, että tupakka ei ole terveellistä, siitä vain on tullut tapa, jota käyttää erilaisissa tilanteissa. Joillakin tupakointi liittyy juhlimiseen, alkoholiin, ja toisilla stressitilanteen hallintaan ja joillakin sen avulla päästään irti tilanteista, eli tauolle. Joillekin tupakointi on vain yksinkertaisesti tapa pitää taukoja, olla itsekseen. Siksi monilla tupakoinnin lopettaminen vaatii myös omien tapojen muuttamisen, eikä siihen välttämättä todellakaan riitä tieto tupakoinnin vaarallisuudesta tai siitä, että tupakointi itseasiassa terveysmielessä nimenomaan lisää stressiä, eikä todellakaan vähennä sitä.

Tupakasta irti pääseminen on aina helpompaa, jos tupakoitsijalla on tukenaan henkilö tai henkilöitä, jotka eivät itse polta, mutta jotka eivät myöskään syyllistä tupakoitsijaa, mutta tukevat tätä lopettamisessa. Tämäkin on vastuullista elämistä, toiset huomioiden – monilla tupakoinnin lopettaminen tulee vastaan vasta terveydellisten syiden kautta, mutta monet lopettavat myös saadessaan jotain parempaa sen tilalle. Jos sinä esimerkiksi tunnet tupakoitsijan, mieti, mitä hän voisi tehdä tupakoinnin sijasta? Koska ja miksi hän polttaa? Ennenkaikkea ole tukena, älä syyllistä.

Työpaikoillakin on mahdollista tukea tupakoinnin lopettamista ottamalla huomioon työntekijöiden tarpeita entistä paremmin ja tarjoamalla esimerkiksi viihtyisämmät taukomahdollisuudet ja esimerkiksi erilaisia kerhoja työajan ulkopuolella – vaihtoehtoja kyllä löytyy- esimerkiksi Kanaliiga (!)

Vähitellen vain kerrasta poikki

Jokainen tupakoitsija on yksilö – kuten meistä kaikki, eikä siksi ole vain yhtä oikeata tapaa lopettaa tupakointi. Monille tupakointi on myös tapa saada totuttu nikotiinitaso elimistöön, ja siksi tuotteet kuten nikotiinipussit tuovat mahdollisen tien varsinaisen tupakanpolton lopettamiseen. Positiivisesti kannustaen lopettamista ajattevaa ystävää – sillä pääsee jo pitkälle, ja jos on itse polttanut aiemmin, toimii samalla esimerkkinä sille, että tupakoinnin lopettaminen on mahdollista. Älä kuitenkaan tyrkytä ainoastaan omaa tapaasi lopettaa, sillä ystäväsi saattaa polttaa aivan eri syistä, kuin mitä sinä teit, ja siksi myös lopettaminen on jokaiselle henkilökohtainen asia.

Nikotiinipussit tarjoavat tien savuttomaan lopettamiseen, mutta antavat samalla sen nikotiinitarpeen tyydytyksen jatkossakin – mutta tämä ei välttämättä riitä, vaan liittyen nimenomaan niihin syihin, jotka johtavat tupakointiin, voi olla tarpeen miettiä myös muita tukitapoja. Esimerkiksi tauoille jotain uutta tekemistä, tai tapaa siirtyä tauoille. Toisilla toimii myös uusien välipalojen kehittäminen tupakoinnin sijasta, joiden avulla voi pitää taukoja.

Otetaan vastuullisuus mukaan lähipiirimme kanssa. Tuetaan heitä, jotka vielä tupakoitsevat, tupakoinnin lopettamisessa.

Vastaa